Przejdź do treści strony

Nauka za granicą | Studia bez tajemnic

Amerykańskie Boarding Schools

Autorka: Agata Foryciarz (luty 2013)
 

Artykuł napisany przez byłą uczennicę Mercersburg Academy - prywatnej szkoły z internatem w Pensylwanii. Informacje zawarte w artykule są prawdziwe dla tej szkoły i innych znanych przez autorkę i mogą nie odnosić się do wszystkich szkół amerykańskich.

 

Amerykańskie prywatne szkoły z internatem (ang. Boarding Schools) od dawna cieszą się popularnością na całym świecie. Wiele z nich przyciąga coraz więcej uczniów spoza Stanów, głównie z Azji Wschodniej, Europy i Ameryki Południowej, ale coraz częściej również z Bliskiego Wschodu, Afryki i Ameryki Środkowej. Istnieje wiele rodzajów takich szkół, dlatego konieczne jest przeprowadzenie rozeznania przed wyborem miejsca, w którym spędzi się kilka miesięcy czy lat. Najlepszym źródłem informacji jest strona http://www.boardingschoolreview.com/, która przedstawia oferty szkół i pozwala na ich porównanie. Kryteria najczęściej brane pod uwagę to: wielkość szkoły (zazwyczaj od stu do kilkuset osób), jej położenie (w małym miasteczku lub w pobliżu metropolii), oferowane przedmioty i zajęcia pozaszkolne, wyposażenie, kampus i warunki mieszkaniowe, rankingi, oferowane stypendia (merit scholarships) i dofinansowania (financial aid).



Kampus

W skład kampusów szkół amerykańskich wchodzą najczęściej budynki, w których odbywają się lekcje, jadalnia, budynki sportowe (składające się czasem z basenu, kortów tenisowych, kortów do squasha, siłowni, sal gimnastycznych, bieżni, boisk do futbolu, koszykówki, siatkówki i innych zajęć sportowych oferowanych przez szkołę), dormitoria (dorms, budynki mieszkalne, najczęściej osobne dla chłopców i dziewczyn), biblioteka, a nierzadko i centra dla uczniów na spędzanie wolnych popołudni. Kampusy mogą być duże, małe, nowoczesne, staroświeckie, nawiązujące do tradycji szkoły, zaprojektowane przez projektantów przestrzeni. Wiele szkół położonych w większej odległości od dużych miast ma duże i bardzo rozbudowane kampusy - większe niż te w pobliżu metropolii, gdzie ziemia jest droga. Nie jest to jednak regułą bez wyjątków.



Nauka

Czas lekcji różnią się między szkołami (w części lekcje odbywają się od poniedziałku do soboty - warto zwrócić na to uwagę przy wyborze szkoły!). Najczęściej lekcje zaczynają się między 8.00 a 9.00 i trwają do ok. 16.00. Po południu odbywają się zajęcia sportowe, teatralne, taneczne czy muzyczne, które uczniowie wybierają sobie na okres kilku miesięcy lub roku.

Przedmioty są wybierane przez uczniów w ramach wyznaczonych przez szkołę - wymagane jest na przykład zaliczenie czterech lat matematyki, dwóch lat biologii i roku innego przedmiotu ścisłego, czterech lat angielskiego, trzech lat języka obcego, roku sztuki, roku religii - wymagania są ustalane przez każdą szkołę indywidualnie. Każdego roku ma się 5-7 przedmiotów, z których zajęcia odbywają się codziennie. Zestaw przedmiotów zmienia się co roku. Przykładowy grafik:

  • 8.50-9.50: Precalculus Acc (przyspieszona matematyka, poziom 1 i 2 klasy liceum polskiego liceum)
  • 9.55-10.55: Biology
  • 11.00-11.50: English Lit AP (rozszerzona literatura angielska, zakończona egzaminem zewnętrzym)
  • 12.00-12.30: lunch
  • 13.00-13.50: Spanish III Honors (trzeci rok hiszpańskiego, rozszerzony)
  • 13.55-14.45: free period (zdarza się, że uczeń ma w swoim grafiku mniej przedmiotów niż zakłada ogólny szkolny plan lekcji - ma wtedy godzinę wolnego, którą może wykorzystać na odrobienie lekcji lub odpoczynek)
  • 14.50-15.40: Ceramics II (tak, to jest prawdziwy przedmiot)
 

W amerykańskim systemie nauczania nie ma odpowiednika matury. Większość przedmiotów kończy się po roku egzaminem szkolnym, którego wynik ma wpływ na ocenę końcową. Egzaminy zewnętrzne, najbliższe naszym maturom - Advanced Placement - zostały omówione poniżej.



Poziom

Poziom szkoły jest o wiele trudniej ocenić, niż jest to w przypadku szkół polskich, ponieważ nie ma tu jednolitej podstawy programowej, i poziom będzie zależał głównie od ambicji uczniów (“lepsze” szkoły to te, które przyciągają bardziej ambitnych, ale często, wybierając odpowiednie przedmioty, można uzyskać taki sam poziom edukacji w szkole na szczycie rankingu co tej w jego ogonku, ponieważ szkoły prywatne mają najczęściej świetne grono pedagogiczne). Oprócz wyboru konkretnych przedmiotów w ramach wyznaczonych przez szkołę uczeń wybiera również ich poziom:

  • zwykły
  • accelerated - przyspieszony, na przykład matematyka dla tych, którzy dobrze sobie z nią radzą, ale nie idących na rozszerzenie
  • honors - dla zdolnych, to najczęściej podstawowe przedmioty realizowane w sposób rozszerzony - podobną sytuacją byłaby w Polsce nauka podstawowej fizyki na biol-chemie u bardzo wymagającego nauczyciela, który daje solidne podstawy na pisanie rozszerzonej matury z tego przedmiotu
  • AP (Advanced Placement) - najbliższe polskiemu rozszerzeniu, jest zakończone egzaminem organizowanym przez College Board - tę samą firmę, która organizuje SAT, i oceniane w skali 1-5. W przeciwieństwie do rozszerzeń w polskich szkołach kursy AP trwają tylko jeden rok (dlatego na przykład kurs z biologii jest wyjątkowym wyzwaniem). Z niektórych przedmiotów, takich jak fizyka, matematyka czy angielski, oferowane jest kilka kolejnych kursów na różne lata. Każda szkoła powinna mieć na swojej stronie listę przedmiotów AP, jakie oferuje - jest ich zazwyczaj około 20. Nie ma jednoznacznej reguły ile AP trzeba zdać, żeby dostać się na dobre studia - ambitni piszą ich między 5 (standard) a 12 (marzący o Harvardzie) w ciągu swoich czterech lat liceum (głównie, a w większości przypadków nawet wyłącznie, w klasach 11 i 12). Są też tacy, którzy przedmiotów AP nie biorą w ogóle.
 

W tej samej szkole mogą więc się uczyć superambitni z sześcioma rozszerzeniami naraz, którzy kończą na Harvardzie, ambitni z trzema rozszerzeniami (również kończący na Harvardzie czy innych renomowanych uczelniach), uczniowie rozszerzający niektóre przedmioty oraz ci, którzy uczą się przedmiotów wyłącznie podstawowych. Ta swoboda w wyborze przedmiotów prowadzi to do różnic w stopniu przygotowania do studiów między uczniami tej samej szkoły, dlatego trudno jest jednoznacznie określić poziom danej szkoły.



Extracurriculars, czyli zajęcia dodatkowe

Większość szkół prywatnych wymaga, by uczniowie uczestniczyli w zajęciach niezwiązanych z przedmiotami szkolnymi. Wynika to z filozofii szkół, które pragną przygotować swoich uczniów do życia nie tylko pod względem akademickim, ale także przez rozbudzenie w nich wrażliwości na sztukę, rozwijanie ich kreatywności, oraz dbanie o ich zdrowie fizyczne. Wiele szkół uważa, że lekcje wyniesione z boiska - doświadczenia pracy zespołowej, sukcesy i porażki - są bardzo cenne w późniejszym życiu uczniów. Oferta zajęć oferowanych przez każdą szkołę będzie inna, ale będą to najczęściej sporty (piłka nożna, siatkówka, koszykówka, lacrosse, futbol amerykański, wrestling, lekkoatletyka) oraz zajęcia artystyczne (teatr, taniec, teatr muzyczny, zespoły muzyczne). Oferowane zajęcia mogą różnić się z roku na rok i mogą nie być oferowane stale (większość sportów jest oferowana tylko w czasie sezonu rozgrywek - ok. 3 miesięcy - ale drużyna pływacka w mojej szkole trenowała przez cały rok). Jeżeli trenujecie jakiś sport w Polsce lub jesteście zaangażowani w teatr, muzykę lub taniec i chcecie kontynuować rozwijanie swoich pasji w nowej szkole, skontaktujcie się z trenerem lub nauczycielem prowadzącym daną grupę - na pewno pomogą wam w zrozumieniu oferty szkoły i podjęciu decyzji.

Wróć na górę strony